Ga je jouw auto privé rijden, of zet je deze op de zaak? Dit is natuurlijk een vraag die veel ondernemers bezighoudt. Vaak heerst het idee dat de auto op de zaak zetten per definitie voordelig is. Dit is zeker niet zo! In dit artikel zal ik uitleggen welke regels gelden voor een auto op de zaak, waar je rekening mee moet houden en wanneer het voordelig is de auto op de zaak te zetten.
Wanneer het over de auto van de zaak gaat, gaat het eigenlijk altijd ook over bijtelling. Wat is bijtelling? Als je een auto op de zaak hebt mag je alle kosten die betrekking hebben op de auto van de winst aftrekken, Dat is positief, want hierdoor wordt de winst lager waardoor je weer minder belasting betaalt. Echter zal je vaak ook de auto privé willen rijden. De wet zegt dat de mogelijkheid om de auto privé te rijden, waardoor je dus privé geen autokosten hoeft te maken een soort loon in natura is. Dit loon in natura wordt belast. Hoe hoog deze belasting is wordt berekend aan de hand van de bijtelling. De bijtelling is dus eigenlijk een bedrag wat bij jouw inkomen wordt opgeteld waardoor je belasting betaalt over het privé kunnen rijden van de auto.
Nu we weten wat bijtelling is komen we op de vraag. Hoe hoog is mijn bijtelling? De hoogte van de bijtelling is gebaseerd op de waarde van de auto. In het algemeen geldt dat de bijtelling 22% van de cataloguswaarde van de auto is. Dat betekent dat jaarlijks 22% van de cataloguswaarde van de auto bij jouw inkomen wordt opgeteld. Hier zijn een paar uitzondering op. De belangrijkste uitzonderingen zijn elektrische auto’s. Om het gebruik van elektrische auto’s te stimuleren geldt een lager bijtellingstarief. Dit leidt tot een belastingvoordeel wat elektrisch rijden fiscaal interessanter maakt. Dit voordeel wordt stapsgewijs afgebouwd. Een andere uitzondering is de Youngtimer. Een youngtimer is een auto van meer dan 15 jaar oud. Hiervoor geldt een bijtellingstarief van 35% van de dagwaarde, dus niet de cataloguswaarde. Deze bijtelling is doordat deze gebaseerd is op de dagwaarde lager. De reden is dat het privé-genot van een oudere wagen uiteraard kleiner is dan van een nieuwe auto.
Stel je hebt je auto op de zaak gezet welke kosten kan je dan in aftrek nemen? Voordeel van de auto op de zaak is dat je alle kosten in aftrek kan brengen die betrekking hebben op de auto. Het gaat dan ook om kosten wanneer je met de auto op vakantie gaat: Je kunt dan denken aan:
- Brandstof
- Verzekering
- Wegenbelasting
- Parkeerkosten
- Onderhoud
- Afschrijving
Kan je ook autokosten aftrekken wanneer je de auto niet op de zaak hebt staan? Deze vraag is van belang om te bepalen of het voordeliger is de auto op de zaak te zetten of privé te rijden. Wanneer je de auto niet op de zaak hebt staan mag je in principe geen autokosten van je winst aftrekken. Wat je wel mag doen is €0,23 per zakelijke gereden kilometer in aftrek brengen. Dit is een vergoeding voor het gebruik van je eigen auto.
Wat is nu voordeliger de auto privé of zakelijk rijden? Dit is niet altijd heel eenvoudig te zeggen. Uiteraard kunnen wij dit voor je berekenen. Grofweg moet je de volgende berekening maken: Wanneer Autokosten + Afschrijving -/- bijtelling > zakelijk gereden km’s * €0,23 dan is het voordeliger de auto op de zaak te zetten. Wanneer dit niet het geval is kan je de auto beter privé rijden.
Eigenlijk is de berekening of de auto op de zaak voordeliger is in de BV als eenmanszaak vergelijkbaar. De bijtelling loopt wel iets anders. In het geval van de BV krijgt de DGA (directeur-grootaandeelhouder) een salaris. Wanneer de DGA de auto van de zaak privé rijdt wordt de bijtelling direct bij het salaris opgeteld waardoor maandelijks loonbelasting wordt betaald, en op deze wijze de bijtelling wordt voldaan. In het geval je een eenmanszaak hebt en je wilt de auto op de zaak rijden dan wordt de bijtelling berekend bij het opstellen van de aangifte inkomstenbelasting. Normaal gesproken reken je dan af over de bijtelling aan het einde van het jaar.
Daarnaast is er nog een belangrijk verschil tussen de auto op de zaak voor de eenmanszaak en de BV, dit is het keuzemoment of je de auto op de zaak zet of niet. In de eenmanszaak doe je dit in beginsel bij de eerste aangifte inkomstenbelasting na aanschaf van de auto (hier zijn een aantal specifieke uitzondering op). In het geval van de BV kan je de BV ten alle tijden verkopen van DGA naar BV en vice versa. Op deze manier kan je inspelen op situaties dat het wel voordelig is de auto op de zaak te zetten of niet. Dat kan bijvoorbeeld het geval zijn wanneer de auto 15 jaar wordt, en daardoor onder de youngtimer-regeling valt.
Heb je ook bijtelling voor btw als je een auto van de zaak hebt? Helaas gelden bijtellingsregels ook voor de btw wanneer jouw auto op de zaak staat. Wanneer je auto op de zaak staat kan je in principe de btw op je autokosten terugvorderen. Echter doordat je de auto ook privé gebruikt wordt hier ook een correctie op toegepast. Het gaat de reikwijdte van dit artikel te buiten om deze regeling helemaal uit te leggen. Belangrijk is dat de mogelijkheid bestaat voor de winstbepaling de auto zakelijk te rijden, maar voor de btw niet en omgekeerd.
De conclusie is duidelijk dat het van de specifieke situatie afhankelijk is of het voordelig is de auto op de zaak te zetten of niet. Win daarom altijd fiscaal advies in voordat je een auto koopt en zorg dat je de juiste keuze maakt.
Niet je gewone financieel adviseur. Ontgrendelt je financiële potentieel
en zorg dat je geld aan het werk gaat!